گفتمان هایی درباره فهم متن و مسائل اندیشه دینی معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده اسماعیل فیروزی
- استاد راهنما عباس طالب زاده شوشتری عباس عرب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
پرسش ها، موضوعات، و شبهات در زمینه هایی چون: ثابت و متغیر در اسلام، خوانش های کاملا متفاوت از متن دینی، قبض و بسط تئوریک شریعت، مقاصد و اهداف شریعت، چگونگی تعامل اسلام با زمان، نوگرایی، مدرنیسم، نظام ربوی، دموکراسی غربی، آزادی، حقوق بشر و ارزش های انسانی، وهم چنینتهاجم همه جانبه غرب بر اسلام و مسلمانان، رابطه علم و دین و شکل گیری نزاع ساختگی بین علم و دین، نقش عقل و جایگاه آن در دین و اسلوب صحیح بکارگیری عقل را، می توان از مهم ترین چالش های اندیشه ی اسلامی معاصر دانست. در این نوشتار تمامی این موضوع ها مورد بررسی و نقد قرار گرفته است . برای هر موضوع یا مساله و شبهه ی پاسخ هایی عقلی و علمی آورده شده است. دستاورد این نوشتار که ترجمه کتاب «حوارات حول فهم النص» است، پاسخگویی به سوالات و شبهات و چالش های مهم مطرح در عرصه ی اندیشه اسلامی معاصر می باشد.
منابع مشابه
مبانی فهم حکمت دینی در گفتمان مولوی
مولوی معارف دینی و آسمانی را حکمت دینی نامیده است. دین نه تنها از نظر او معرفت است بلکه معرفتی محکم، استوار و بیرقیب است. حکمت دینی از نظر مولوی، حکمت متعالیهای است که در پی تبیین و ارائه راهکارهای تعالی معنوی انسان است. دیگر حکمتها، حکمتهای دنیوی هستند و وظیفه تبیین معاش و مناسبات این جهانی را بر عهده دارند. مولوی حلقه واسط بین انسان و حکمت دینی را نیستیشناسی، هستیشناسی و متنشناسی میدا...
متن کاملروش فهم روانشناختی متون دینی (فرمد): بررسی تک متن
روش برای فهم و کشف ابعاد روانشناختی متون دینی، از نیازهای اساسی روانشناسی اسلامی است. هدف این بررسی، تبیین روش فهم روانشناختی متون دینی در حوزه تکمتن است. در فهم روانشناختی مسئله این است که رفتارها و باورها و ارزشها، چرا و چگونه شکل میگیرند و چه تأثیر روانیای دارند و چگونه میتوان آنها را مهار و تنظیم کرد و... . روش این بررسی، توصیفیتحلیلی است. یافتههای این بررسی نشان میدهد که: 1. را...
متن کاملمبانی فهم حکمت دینی در گفتمان مولوی
مولوی معارف دینی و آسمانی را حکمت دینی نامیده است. دین نه تنها از نظر او معرفت است بلکه معرفتی محکم، استوار و بی رقیب است. حکمت دینی از نظر مولوی، حکمت متعالیه ای است که در پی تبیین و ارائه راهکارهای تعالی معنوی انسان است. دیگر حکمت ها، حکمت های دنیوی هستند و وظیفه تبیین معاش و مناسبات این جهانی را بر عهده دارند. مولوی حلقه واسط بین انسان و حکمت دینی را نیستی شناسی، هستی شناسی و متن شناسی می دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023